Under ytan

Tja!
Idag var vi uppe med tuppen, drack kaffe och slängde i oss en yoghurt. Sen blev vi skjutsade till våran lilla longtailbåt som skulle ta oss ut till havs. Vi var ett skönt litet gäng som drog iväg mot Tup Island som var vårt första stopp. Vi drog på oss cyklopen och snorklade en timme. Såg fiskar i regnbågens alla färger, sjögurkor o jättemaneter. Stina fick sig ett närgånget möte med en chockrosa badbolls liknande slemmig manet då den lurade i bakhåll och överraskade henne när hon flöt omkring. Sen drog vi vidare till Chicken island för att forsätta snorkla. Lunch blev det på Poda island. Där fanns även vilda apor som tog allt ätbart de kunde komma över. De var lite smått aggressiva så vi fick tyvärr inga bra närbilder. Vi tog oss även en tupplur efter kycklingrytan. Sist men inte minst åkte vi till Pranang cave som var värsta paradis stranden. Vi solade, badade och klättrade i grottor. Vi svalkade oss med en öl och bjöd även kapten på en Chang. Trots det körde han hem oss lugnt och fint. Vi var solbrända, trötta och lyckliga när vi kom tillbaka till hotellet. Vi åt nudlar i sängen och kollade vidare på Glee. Nu har vi nyss varit ute och käkat asgod mat, vårrullar, kyckling grytor och pannkaka till efterätt. Imorgon håller vi tummarna för att solen ska kika fram och bättra på vår bränna. Här kommer saftiga pics från dagen!
Vissa har tur....
Viss har mer tur än andra..
Det var en sån här jäkel som Stina fick en känga av

Lite mumsiga bilder från dagen

tre små gummor skulle gå en gång till marknaden uti Krabi

whats cooking good lookiiing.

Idag tog vi sovmorgon och brunchade på hotellet. Vi hade inga planer för dagen, så vi frågade vår receptionist om tips på nått kul att göra. Hon föreslog att vi skulle åka in till helgmarknaden i Krabi town, så vi satte oss på en ranglig tok tok och så bra det iväg. Väl framme hamnade vi i något inhemskt köpcentrum där alla kollade snett på oss, det verkade som att inga andra turister hade hittat dit. Vi köpte oss en kaloribomb i form av kaffe och munkar på dunkin dounuts i väntan på att marknaden skulle öppna. efter tag fylldes gatorna av små stånd med allt ifrån mat vi aldrig sett förut och billiga klänningar,toppar och smycken. Vi vandrade omkring i fyra timmar och myste bland lokalbefolkningen och gottade oss i utbudet av spännande dofter, smaker och tyger. Sjukt skönt att vara de enda turisterna på plats. Inte ens prutning behövdes då priserna redan var billiga. Vi mumsade ananas, grillade majskolvar och världens godaste kycklingspett. Vid åtta var fötterna trötta och händerna fulla av fynd, så vi tog plats på en kollektiv-tok tok och gasade hemåt. Nu sitter vi på vårt rum, supernöjda med dagen och snart vankas sängen för imorgon blir det upp tidigt för då ska vi nämligen ut på ävertyr!!! Spännande spännande...

Här kommer lite bilder på dagens fynd!

Våra 5 kroners smycken!

Ao Nang nam nam

Myrornas krig

Då är fighten igång, mellan de tre vännerna och de thailändska djuren. Frida tassar ut på balkongen för att hänga tvätt. plötsligt hörs ett djungelvrål utan dess like. Stina och Petra rusar ut o i taket sitter en fet albinoödla..aaaa!! vi stirrar ett tag på ödlan när Petra utbrister "å va fan är det där då?" och pekar mot balkongdörren. På den sitter en stor fet grön äcklig bönsyrsa och hyttar med nävarna eller snarare klorna. Fångade på vår egen balkong i ett hörn med skräcködlan ovanför och monstersyrsan som agerar dörrvakt. Från ingenstans flyger syrsan såklart in på vårat rum. Ödlan försvinner tack och lov upp under taket. Vi springer in och påbörjar uppdrag "hitta mördarbaggen". Nojjiga som få trippar vi runt och undersöker varenda liten centimeter av rummet med varsin ihoprullad blaska till vapen. "With a license to kill". Efter ett tag hittar vi den jäkeln. Frida och Petra backar upp Stina som intar stridsposition i sängen med torrschampot i högsta hugg. Drag nummer ett var att få honom ur balans genom att psykspreja honom. Sen blev det kärringslag med tidningen o massa skrik. När vi trodde att vi klarat det flög han plötsligt rakt upp i Stinas nylle. Vi intogskrikandes försvarspositioner på golvet sen blev det krig på riktigt. Vår fiende befann sig nu på golvet lite groggy efter all tumult. Efter två slag med Petras sko låg han utsmetad och besegrad under sulan. De tre vännerna v.s monsterinsekt 1-0. Nu ska vi spendera en härlig natt med en stack myror som sällskap. frida gav dom en omgång med sin balsamsprej utan resultat. Men vi klagar inte, vi är snart immuna mot myrbett då de är överallt hela tiden.
Puss och Godnatt

Genom eld, bara för ikväll

Och nu kommer en uppdatering om vår sista kväll på Phi Phi Island, a.k.a. Freaking paradise. Vi började med att ta en pizza som lovat, Petra och Fridas pizzor kom först in och sen snabbt ut igen. Måste ha varit någonting med den där jäkla salamin. Stinas kom in sist och den var nästan mer bränd än vad Frida är. Så det mesta av den gick åt en stackars hund som lunkade omkring på haket. Efter att ha sprungit hem till toaletten och tömt medicinlådan bar det av till en sista eldshow. Vi kom dit en stund innan och hängde lite med våra nya kompisar, eldkillarna och sen körde dem igång.
Planen var att se klart showen och sen gå hem och knyta sig, eftersom att vi skulle upp jättetidigt dagen efter och åka till Krabi. Men efter ett besök på Hippie-bar kunde vi inte motstå frestelsen att stanna uppe natten lång. Det blev en snabb vända på hotellet då vi hann sminka på oss, fixa till frillan och packa väskan. Vi sprang till Irish bar, det enda stället där man får tre buckets till priset av en. Vi drog oss vidare tillbaka till Hippie-bar och hade världens hippaste natt. Eldkillen är nu officiellt kär i Frida och har bett om hennes hand. Petra har träffat sin soulmate, en snubbe från Jönköping som heter Peter. Stina fick en hippiebeundrare som gav henne en ring på fingret.
Kvällen slutade vid femsnåret och det kändes idag när vi steg upp klockan åtta, drog på oss våra 20 kilos ryggsäckar och vandrade i morgonsolen igenom hela byn till färjan. Allt var så "dagen efter". Väl framme bröt helvetet lös. Först fick vi vänta en timme innan båten ens gick. Vi satte oss på första parkett längst upp på taket på båten för att få lite sol på oss under färden. Vi la oss i fosterställning och försökte sova lite. Då blev det plöstligt värsta tsuanamivågorna som skäljde över och förvandlade taket till en pool. Vi fick panik, det gungade så mycket att man inte ens kunde ta sig upp på benen så vi fick kräla med våra väskor på huvudet ner en våning. Allting var helt pissblött och stämningen var inte precis på topp. Tror vi inte sa mer än ett par ord till varandra på den två timmars långa resan. De sista tio minuterna fick vi nog av solen och gick ner och satte oss precis bredvid motorn och somnade. Vi vaknade med ett ryck och var framme i någonting som såg ut som en thailändsk militärbas. Men det var tydligen Krabi. Våra stackars tomma magar knorrade och regnet piskade. Vi gick längs gångar tills vi kom fram till ett kaos av thailändska skrik. Vi fattade inte vart vi skulle gå för att komma till vår transferbuss och när vi väl hittade dit var det mer som en höskrinda utan dörrar men med motor. Inuti den satt två medelålders sliskiga italienare som vi skulle klämma ner oss med. Stina hoppade först upp på flaket men tappade dock balansen och föll framåt med ryggsäcken över sig och stod plötsligt på alla fyra mellan de två italienarna som blev överförtjusta och sa antagligen någon supersnuskigt om situationen på italienska. Efter att ha hasat sig fram en bit kunde även Frida och Petra ta sig in i den så kallade bussen. Vi satt och skumpade fram och tillbaka i skrindan, efter vägen stannade chauffören och plockade upp fler och fler turister som fick klämma in sig så gott det gick. Vi kände oss som flyktingar på väg mot någonting okänt. Vi kunde inte låta bli att tycka lite synd om oss själva nu. Vad hade vi gjort för att förtjäna detta? Chauffören släppte av oss en bit ifrån hotellet och det första vi gjorde var såklart att gå åt helt fel håll. Efter att ha gått en kvart i uppförsbacke fick vi veta detta och fick alltså glatt vända om och gå tillbaka i stekande sol.
När vi väl hittade till hotellet hade Fridas hud börjat bubbla och blåsor uppdagade sig lite här och var. Petra var redo att döda och Stina var nära till tårar. Vi fick en iskall ananasdrink vid incheckingen och när vi såg vårat rum började vi gråta av glädje. Man kunde alltså GÅ omkring på golvet, STÄNGA toalett dörren, det var INGA myror i sängen, det FANNS balkong och det var minst FYRA gånger så stort än på Phi Phi.
Vi tvättade upp lite kläder, duschade och gick sedan ner för att äta för första gången på hela dagen. Klockan var då runt fyra och vi var alla på jävligt dåligt humör. Vi hittade en restaurang som såg helt okej ut men det visade sig att servitrisen var helt efterbliven. Hon kom ut med saker i fel ordning och när de plockade bort Petra och Stinas mat hade inte Frida inte ens fått det hon beställde.
Vi drog en vända förbi apoteket och laddade upp med dunderkurer mot mygg och blåsor. Nu sitter vi på rummet med en varsin kopp kaffe och planerar de kommande dagarna, vi har gratis internet här så om någon ville skypa är det bara att säga till. Vi är faktiskt väldigt roliga.
Ikväll blir det nog att ta igen de timmarna av sömn vi missade igår, men först ska vi se på en film!

Vi hinkar vidare

Igår åt vi uppe bland träden igen och det blev vitlöksfriterade grejer för oss alla. Hur gott som helst! Sen gick vi vidare till en Irländsk Pub och köpte oss en varsin hink och gjorde ett besök på Thailands troligtvis äckligaste toalett. Vi hinkade mot stranden för att inte missa kvällens höjdpunkt, eldshowen. Vi intog platserna längst fram och så satte det igång, redan första minuterna höll vi på att bli träffade av flygande eldpinnar. Men vi klarade oss som tur va. Showen var lika het som den förra, vi satt med gapande käftar och beundrande blickar. Efter en timme av eufori blev det dans istället. Frida haffade en eldkille på två sekunder, det gäller att vara på. Stina och Petra haffade sig en varsin fransman och hängde runt tillsammans med en gay Jacob från Jönköping. Kvällen var asrolig och vi skrattade typ konstant hela tiden. När Petra sen hade ledsnat ur totalt på de franska gentlemännen drog vi oss tillbaka med ett löfte om att dem får komma hit och laga mat åt oss idag. Vi somnade alla som stockar, vaknade och gick till stranden. Det blev ungefär en timmes solande sen tog molnen över, det var ebb så att vi fick gå tusen meter för att kunna doppa oss och vattnet var ungefär 40 grader varmt så det svalkade inte ens. Frida och Stina såg sedan en gigantisk blåsfisk precis intill strandkanten och sen badade vi inge mer för idag. Alla var jättebitchiga och griniga för vi hade inte fått i oss någon mat, bara resorb och cola. När vi väl skulle äta drog ett monsunregn över oss. Vi beställde tre mackor med kyckling och ost men tyvärr fanns det bara bröd till en macka, vilket vi inte insåg förren efter en kvart då den enda mackan var klar. Det tog ännu ett monsunregn och 30 minuter innan vi fick två mackor till. Det var dock den godaste mackan vi någonsin har ätit i våra liv, allvarligt talat.
I brist på bra väder ligger vi på rummet och har högläsning ur Petras bok. Frida har somnat och vi andra gillar läget. Ikväll får vi se om vi besök av våra franska kockar, annars blire en pizza på favoritstället, vi har alla kommit överens om att det är den godaste pizzan vi har ätit. Mycket bra mat på Phi Phi alltså.
Imorgon drar vi vidare till Au Nang, Krabi. Kommer bli hur fett som helst. Puss och kram!
Internet låg nere hela dagen igår så ni får gårdagens uppdatering nu istället:
Igår åt vi uppe bland träden igen och det blev vitlöksfriterade grejer för oss alla. Hur gott som helst! Sen gick vi vidare till en Irländsk Pub och köpte oss en varsin hink och gjorde ett besök på Thailands troligtvis äckligaste toalett. Vi hinkade mot stranden för att inte missa kvällens höjdpunkt, eldshowen. Vi intog platserna längst fram och så satte det igång, redan första minuterna höll vi på att bli träffade av flygande eldpinnar. Men vi klarade oss som tur va. Showen var lika het som den förra, vi satt med gapande käftar och beundrande blickar. Efter en timme av eufori blev det dans istället. Frida haffade en eldkille på två sekunder, det gäller att vara på. Stina och Petra haffade sig en varsin fransman och hängde runt tillsammans med gay-Jacob från Jönköping.
Det blev ungefär en timmes solande sen tog molnen över, det var ebb så att vi fick gå tusen meter för att kunna doppa oss och vattnet var ungefär 40 grader varmt så det svalkade inte ens. Frida och Stina såg sedan en gigantisk blåsfisk precis intill strandkanten och sen badade vi inge mer för idag alltså. Alla var jättebitchiga och griniga för vi hade inte fått i oss någon mat, bara resorb och cola. När vi väl skulle äta drog ett monsunregn över oss. Vi beställde tre mackor med kyckling och ost men tyvärr fanns det bara bröd till en macka, vilket vi inte insåg förren efter en kvart då den enda mackan var klar. Det tog ännu ett skyfall och 30 minuter innan vi fick två mackor till. Det var dock den godaste mackan vi någonsin har ätit i våra liv, allvarligt talat.
I brist på bra väder ligger vi på rummet och har högläsning ur Petras bok. Frida har somnat och vi andra gillar läget. Ikväll får vi se om vi får besök av våra franska kockar, annars blire en pizza på favoritstället, vi har alla kommit överens om att det är den godaste pizzan vi har ätit. Mycket bra mat på Phi Phi alltså.

En känsla av... Strand

happy hippie times

Sawadee! Lite om gårdagen, först blev det stek på stranden med blandade resultat. Lite lunch på Stoned Bar. Stina och Frida lyckades få nudlar som endast kan liknas med inälvor, smaklösa och slemmiga. Sen blev det fruktdrink o lite mer stek. Middag åt vi på en restaurang högt upp bland trädkronorna, det var coolt o bra mycket godare än inälvorna. Köpte stora öl som fick följa med på prutningsförsök på bikinis vilket inte gick vägen. Vi skyller misslyckandet på ölens effekter. vi drog vidare till beachen där det var ett jäkla pådrag. Massa folk, fet musik och härlig stämning. Vi drack drinkar ur hinkar som mest smakade sprit. mitt i sörplandet blev det eldshow. Fascinerande het show, efter showen ville vi alla ha oss en varsin eldkastare. Ingen rök utan eld....Efter showen fylldes dansgolvet och vi svängde våra lurviga under stjärnklar himmel till riktigt fet musikkah. Skitkul kväll med andra ord. kommer en snutt av eldshowen här också..pretty damn hot!

Idag var inte helt olik gårdagen, mycket sol och bad, billig mat o strosande på byn. Kom nyss hem från middagen som vi spenderade med några kackerlackor. Ingen långvarig middag för oss alltså. Nu ligger vi utbrända på sängen, bokstavligt talat. Hörs snart, simma lugnt!

heta killar

Here we go again

Hejhej!
Då drar vi ner på stranden igen, har ju en bränna att bygga på. Frida får nog dock bada i heltäckande overall då hon är totalt grillad. Vi ska även berätta i ord vad som hände igår så ni förstår vad det är på bilderna. ¨

Frida vs Donatella, 0-1

gårgadgens bravader

We shit where we eat

Här visar vi vårt lilla crib på phi phi!
Frida är verkligen en riktig ärkenörd här haha men det är sånt vi bjuder på! Vi gör även en liten upptäckt på "toaletten" som vi varnar känsliga tittare för.

å så några försenade videoupdates!

det här är från första dagen när petra och frida anländer till thailand och det väldigt enkla hotellet i bangkok!

här har petra och frida mött stina i phuket och tagit sig till hotellet!

lite mer bilder från Phuket

från balkongen

ute på byn å ränner lite

hakuna matata

nu är vi framme på Phi Phi island! vi checkade ut från jiraporn hill resort kl 12 och satt vid poolen tills bussen kom och hämtade oss och körde oss till pucket town med ett gäng andra backpackers. därifrån tog vi färjan över till ön, det tog ca 1 och en halv timme och vi njöt varenda minut. det var strålande sol, ljummen vind och fantastisk utsikt! väl framme tog vi på oss våra astunga ryggsäckar och för 20 bath fick tre blekfisar en biljett in i paradiset. det var helt fantastiskt vackert. det kändes som att vi sa hejdå till verkligeheten och steg in i en sagovärld. små mysiga gator med cafeer, reasauranger och stånd. inga jobbiga försäljare som skriker efter en, bara ett harmoniskt lugn över det hela, precis som vi längtat efter. helt perfekt helt enkelt!

vårt hotell ligger 60 meter från stranden, dock är det väldigt litet men för oss är detta perfekt. gratis internet 24/7 så nu kan vi keep you posted for the next four days! askalas.

P.s nu har vi äntligen tid att lägga upp lite underhållande videoklipp! ENJOY

Vi hade det inte så jävla kult på restaurangen...

Tjabba
Värdigheten är nu totalt försvunnen.
Det började ju då med att vi skulle gå och käka nere på "stan" i Phuket och hittade ett mysigt litet hak med överkomliga priser. Vi satte oss ner och beställde in green curry och chicken cashewnut. Gott. Medans vi satt där och mumsade kom två jämnåriga grabbar in och satte sig vid bordet bredvid, en asiat och en med förmodligen turkiskt ursprung. Efter några minuter märker Frida att dem glor på oss och ut ur hennes mun kommer en ordspya utan dess like. Vi behöver inte gå in på detaljer men det var inte vackert. Hon jämförde dem högljutt med de äckliga stirrande sliskiga stekaritalienare som gluttat på oss hela dagen på stranden. Petra och Stina börjar håna Frida och säger att hon egentligen gillar det och att hon bara tycker att dem är snygga (som hon i själva verket tyckte), detta pågår en liten stund och sen inser Stina och Petra plötsligt att killarna vi slänger en massa skit på 20cm ifrån SJÄLVKLART är svenskar. Petra blir röd som en tomat, Frida fattar ingenting och Stina försöker förjäves att få Frida att fatta och hålla käften. Frida maler på: "Vadå kollar dem? Borde jag sätta på mig koftan?" osv. När hon äntligen fattar vad som har hänt försöker hon i panik avleda bekyllerserna mot en stackars äldre man som sitter på andra sidan av vårt bord. Petra ochStina hänger på och pratar ganska högt så att killarna ska höra att vi egentligen pratade om den gamla mannen. Rödheten börjar avta lite och vi känner att vi har räddat situationen och pustar ut. En sekund senare beställer den äldre mannen in en öl. PÅ SVENSKA. Efter denna pinsamma situation ber Petra snabbt om notan för att så snabbt som möjligt fly från det extremt jobbiga läget. Tiden går och efter de 30 svettigaste och längsta minutrarna i våra liv ber vi igen om notan och han säger "didnt you pay?" ärliga som vi är säger vi nej och får vänta ytterligare en kvart innan vi äntligen kan get the hell out of there....
Vi letar efter Starbucks men inser att vi går åt fel håll och vi vänder. Nu känner vi oss säkra nog att börja diskutera det som hände på restaurangen. Stina vräker ur sig högt hur mycket mat de svenska killarna beställde. Mitt i meningen dyker killarna upp framför våra ansikten. Rödheten var tillbaka och värdigeheten körd i botten. Tack och godnatt.
P.s. Bortsett från denna lilla incident älskar vi den här dagen och våra liv, imorgon tar vi båten till Phi phi island i fem nätter o bättrar på brännan. Hoppas vi har internet där så vi kan hålla er uppdaterade. Simma lugnt!
P.s.2. Petra har kanske fått en släng av resans första rännskita. Men hon är ju också brunast hittills så det går jämt ut. Skit ska skit ha.
Tjabba

Värdigheten är nu totalt försvunnen.

Puss!

Förhoppningar om att bli en läderlapp

Hallå där hemma!
Då har klarat av dag 2 också, levande och med värdigheten i behåll. Iallafall nästan. Patong beach, väldigt rikt Alanya beach. Det betyder ingenting bra. Men utöver det så har vi alla fått lite, med betoning på lite, färg. Vi tappar iallafall inte bort varandra eftersom att våra grisbleka kroppar lyser genom hela Phuket. Alla är så jävla bruna här. Människorna kan lätt förväxlas med fejk läderväskorna som säljs längs gatorna.
Strandförsäljarna har verkligen slagit sina kloka huvuden ihop och kommit på allt som man kan tänkas behöva och inte behöva. Frida tvingades pruta för första gången på stranden idag för en handduk. Hon gick från den för en tredjedel av ursprungspriset. Vi ger det ett godkänt.
Annars är allt bra, förutom att vi inte har en aning om vilken säng vi kommer att sova i imorn. Och att Petra har dragit på sig en dunderförkylning, men köpte också dunderpiller idag så vi hoppas att den är som bortblåst imorn. Vi jobbar vidare med planeringen och knäpper snart en kall öl på vår kingsize balcony!
Vi vet dock inte när vi kan uppdatera er igen för det är svindyrt att koppla upp sig på intranätet här borta.
Puss och kram från andra sidan jorden.
Hallå där hemma!
Puss och kram från andra sidan jorden.
Ps. Vi vet att vi är bleka, men vårt mål är att se ut ungefär så här.

hejsan mamma och pappa!

vi har det kult här i thailand! allt har gått bra och smidigt med flyg, möta upp varandra, hotell osv. och nu är vi alltså framme på hotellet i phuket, patong. det är helt obeskrivligt vackert, och mycket lyxigare än väntat! idag har vi badat i poolen och solat lite, sjukt att komma från kallt vinterland och plötsligt vara i paradiset. vi har försökt att lägga upp lite videoinlägg på oss, men det går alldeles för segt... jetlagen har tagit hårt på oss och vi är helt yra och flummiga och super trötta. nu rinner tiden iväg så vi får höras mer senare!